zaterdag 28 september 2013

MAANDUITDAGING MANDALA-CLUB: EARTH - DE AARDE


Hier mijn bedrage voor de mandalaclub van Nora en Ineke.. 
Bovenaan staat de tekening gemaakt met een zwarte UniPen van 0,5 mm. Ik heb gewerkt op een A5je.

Ontstaan van de mandala:

Ik begon met twee cirkels: de aarde + de atmosfeer.

In de buitenste cirkel tekende ik, bovenaan, driehoeken (als voorstelling van zonnestralen; de zon bron van alle leven) en onderaan bloemblaadjes (als symbool voor "leven op aarde").

In de middencirkel tekende ik een aantal begrenzingen.. één voor de gesteenten en de rest voor het water en de lucht.. die moesten ongetwijfeld het grootste deel van de ruimte innemen.. echter zonder te berekenen want ik wilde intuïtief tewerk gaan..

Dan tekende ik nog een cirkelomtrek tussen de twee anderen..

In de centrale cirkel kwamen toen wat tekeningetjes symbool voor gesteenten, water, lucht, leven...
Dit voldeed niet dus werkte ik verder met piepkleine tekeningetjes in de zonnestralen en de bloemblaadjes: maantjes, sterren, wolken, regen, zonnewarmte, inktvis, koraal, bloemetjes, visjes, een kwalletje.. daarbij keek ik naar de middelste cirkel.. of er gesteenten, water of lucht was..

Tot slot nog wat bloemblaadjes en vlammetjes in de voorlaatste ring getekend..

Inkleuren van de mandala:

Wat nu? en ja ik heb gefoefeld / gepooterd / gefoeterd.. ik heb enkele afdrukken gemaakt en het kleuren is nog niet gebeurd op het origineel exemplaar.. hierboven staat dus mogelijkheid één.. op de anderen wil ik niet alles volkleuren.. en daarna ga ik pas het origineel inkleuren dat waarschijnlijk een mix van alle probeersels is.. :D

Ik begon met de buitenste rand: kleuren van de lucht en van het groen (wolkjes-techniek).
Dan de zonnestralen en bloemblaadjes: kleuren van de zonnewarmte en de aarde (gesteenten).
In de centrale cirkel heb ik de keien verschillende aardetinten gegeven met in het midden een fleurig bloemetje, de lucht en zee met verschillende blauwe tinten en tot slot heel fleurige dartele vrolijke vogeltjes bovenaan..

Nu ga ik nadenken over hoe en wat.. bv minder verschillende kleuren.. alleen aardetinten.. enz.. wordt vervolgd!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen