vrijdag 28 juni 2013

HOUT - DIER - MANDALA

Gisteren moest ik dringend even afkicken.. wou al aan het tangelen gaan .. maar het juli-aug-thema van de Mandala-club van Nora en Ineke bleef ook door mijn hoofd spoken..

Ik wist dat ik een specht ging tekenen.. want er zaten nog mooie beelden van dit beestje in mijn hoofd (van de natuurgenieters-club).. dus weer even gegoogled (woodpecker draw) en in potlood mijn eerste spechtenkop getekend.. weliswaar in een kleine cirkel centraal in beeld.. en daar rondom wat lijnen van een boom waarvan de takken en wortels de gebogen lijnen van de cirkels volgden.. maar ik heb dit niet verder uitgewerkt.. het was meer een tekening in een cirkel en dat wou ik deze keer niet..

Dus opnieuw begonnen.. enkele cirkels en een zesdeling.. en 6 spechtenkopkens.. in rood, zwart en wit.. hun snaveltje raakte zo heel eigenwijs één van de buitenste cirkels.. daarom begon ik ook heel eigenwijzeïg vanaf buiten naar het midden toe te werken.. hout? jaarringen.. dus lijntjes.. daarmee heb ik de buitenste ring opgevuld..

De volgende ring moest ongetwijfeld in bruine houttinten.. heb wel 7 bruine kleurpotloden gebruikt (Buynzeel Sakura Aquarel).. en door de vele laagjes verdwenen mijn wolkjes en kreeg ik een veel feller resultaat dan anders.. gewoonlijk schemert het wit van het tekenblad meer door.. maar niet getreurd.. je moet toch alles eens uitproberen? :D.. op het einde nog wat littekens erop getekend met mijn zwart stiftje (UniPen 0,05 mm)..

In één van mijn boekjes zag ik dat er ook veel mozaïek in een mandala gebruikt wordt.. dus tussen de spechtenkopjes tekende ik wat mozaïekjes en vulde die met aardetinten.. tussenin liet ik het wit.. dat harmonieerde mooi met het wit van de specht.. achteraf heb ik die groeven echter nog lichtjes oranje gekleurd want dan sprong het wit van de specht toch meer naar voor..

Hout, een boom, bladeren.. ja de volgende ring zouden bladeren worden.. allemaal verschillende tinten groen en achteraf wat oranje eroverheen om wat meer warmte te krijgen in harmonie met het hout..

Wat nu met het midden van de mandala.. raar maar dat was nog open.. een grote spechtenkop misschien?.. hout, bladeren.. bladeren bevatten chlorofyl voor de fotosynthese.. en zonder fotosynthese geen houtweefsel/xyleem..  de zon!.. ja wat past er beter dan de zon als centraal punt in mijn landschapje?.. en daar rondom blauw van de lucht en van het levensnoodzakelijke water!.. de zon kreeg rood (in harmonie met de specht), oranje (het hout) en natuurlijk geel (gele ster) mee.. achteraf over het blauw en de zon nog met oranje gekleurd om meer warmte en meer harmonie met de houtkleur..

Hier en daar nog wat met een zwart kleurpotlood geschaduwd om mijn laagjes te benadrukken.. klaar! :D

2 opmerkingen:

  1. Dat is een hele mooie mandala geworden Magda.
    Leu om te zien dat je naast he tanglen ook nog andere mooie dingen tevoorschijn toverd met potlood en papier.
    Fijn weekend.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Melanie.. ik had de mandala op ware grote opgeslagen maar ik zie dat blogger hem vergroot (na klikken op..).. hij is immers maar op een A5je getekend.. heb jij dat ook al gemerkt? hoe pas je dat aan? verkleinen maar hoeveel?

    BeantwoordenVerwijderen