maandag 8 april 2013

MANDALA STATISCH ROZET

Op de mandala-club van Nora en Tineke (link) is het maandthema van april: STATISCH ROZET.

Eerst ben ik natuurlijk op de club zelf gaan kijken naar de opgave en de reeds ingediende creaties.

Daarna  heb ik wat boekjes geraadpleegd en vooral veel mandala's bekeken o.a. "Mandala Tekenen Basis Werkboek van Joke Broekhans-Geers", "Beginnen met mandala tekenen en ontwerpen" van Greetje Molenaar en "Basisboek Mandala Tekenen" van Lydia van Woerden.

Dit is pas mijn vijfde mandala.. dus spiegelend tekenen zag ik nog niet onmiddellijk zitten en ben aan de slag gegaan met passer, potlood en lat.. in de wirwar van lijnen heb ik dan mijn basistekening "ontdekt".. :D

Nu zat ik met allemaal potloodlijnen.. tja.. heel waardevol voor mij was de tip van Joke om over de potloodlijnen met kleurpotlood heen te gaan en dan alles uit te gommen zodat er alleen wat kleurpigment overbleef.. fantastische tip voor een mandala-analfabeet!.. dankjewel Joke!

En dan ging ik aan 't kleuren.. wel even doorheen mijn boekjes gebladerd en mandala's bekeken.. maar uiteindelijk gewoon intu├»tief aan de slag gegaan..  jaja.. ik weet het.. niet altijd met dezelfde kleur beginnen.. maar toch kwam mijn geliefde paars eruit.. en geel en oranje en blauw en groen.. ik wilde in feite oorspronkelijk geen kleuren mengen;. maar de drang was uiteindelijk te groot wahahaha.. uiteindelijk moest ik bijna met geweld mijn kleurpotloden wegleggen.. of mijn mandala zou alsmaar donkerder zijn geworden..

Ik had ook een onweerstaanbare drang om er stuifmeeldraden en stampertjes in te tekenen.. maar heb me kunnen bedwingen.. de grens tussen een zendala en mandala is niet altijd groot.. en 't gevaar was dat ik het helemaal zou vol-tangelen.. :D

Dankjewel Nora, Margo en Tineke voor de leuke uitdaging!

(Nu ga ik die van februari opzetten.. is ietskepetietske moeilijker voor mij :D..)

2 opmerkingen: