vrijdag 26 april 2013

BEWE 17: WERKEN RONDOM EEN WIT MOTIEFJE

Stilaan beginnen onze beginnersuitdagingen te lijken op de weekuitdagingen.. in die zin dat jullie al voldoende geoefend hebben om daar de uitdagingen te volgen.. ik plaats nog beginnersuitdagingen tot en met les 20 en dan kunnen jullie de gewone weekuitdagingen volgen.. ik zal daar dan ook letten op voldoende bruikbare tips.. :D

Op mijn blog staan de weekuitdagingen vanaf week 25. Ik ben van plan de vroegere uitdagingen ook online te zetten en hier is dan de vroegere (zondag)uitdaging 5.. erg geschikt als beginnersuitdaging! :D


WERKEN RONDOM EEN WIT MOTIEFJE:

Bij deze uitdaging gaan we ergens in onze zentangle een wit motiefje aanbrengen.. dit kan je doen mbv een sjabloon maar je kan er ook zelf ééntje tekenen.. binnen dit motiefje mag alleen schaduw komen!


Hier een 
link waarbij een soort zeester als motiefje werd genomen.

1. Plaats vier potloodpunten als hoekpunten van je zentangle.


2. Verbind deze punten met zachte potloodlijnen. Dit is je werkvlak.


3. Kies een figuurtje dat je ergens in je zentange plaatst: 
ofwel intuïtief tekenen ofwel overtekenen (ideetjes van eenvoudige tekeningen vind je ook in kleurboeken van je (klein)kinderenofwel een sjabloon gebruikenofwel..

4. Nu kan je op twee manieren verder werken..
ofwel volg je de contouren van je figuurtje en breng je zo een drietal basislijnen aan in potlood!.ofwel trek je nog twee of drie rechte of gebogen of zigzag of.. (eventueel evenwijdige) basislijnen in potlood zodat er extra tekenvlakjes ontstaan.. deze lijnen worden onderbroken door het figuurtje.. want je figuurtje moet wit blijven.. een oogje of iets dergelijks mag je natuurlijk wel toevoegen..!

5. De basis van je tekening is klaar! Nu tangelen maar!


6. Wat de patroontjes betreft doen we het volgende.. :
welk figuurtje heb je gekozen?..bv. konijn.. zoek dan bij tanglepatterns (link) vijf patroontjes die met een k of o of n of i of j beginnen... heb je een niet-bestaand figuurtje gekozen dan gebruik je hiervoor het woord i n t i u t i e f..

7. Bekijk je werkje op afstand en beslis welke vakjes je nog zwart wil kleuren.. het is wel leuk (maar niet verplicht) om één tekenvlak helemaal zwart te kleuren als tegenhanger van je witte figuurtje.. 


8. Breng eventueel nog schaduw aan langs één kant van je figuurtje en in je tangeltjes.


9. Gewoonlijk wordt er ook schaduw aangebracht langsheen de kader (onderaan en rechts).. beslis zelf of dit bij je werkje past..


 Succes! 
67.gif
-------------------------------

Dit is de uitdaging die ik toen, ook als beginner haha, maakte:

(opgelet de patroontjes mochten we toen vrij kiezen.. dat heb ik nu gewijzigd :D..)
(waaahhhh ik was toen net aan het tangelen.. durf ze bijna niet tonen.. :D..)

Ik herinner me bij dit konijntje dat ik dat zwarte vlak later maakte.. het was eerst een veld met "worteltjes"..  maar ik vond het eindresultaat te druk.. en dat ik dit op het forum vertelde.. en toen zei iemand.. daarom zit hij zo te staren.. hij denkt: waar zijn mijn worteltjes nu gebleven? :D

Het potlood gebruikte ik hier nog duidelijk zonder doezelaar of wattenstaafje.. dus gewoon als derde "kleur"..alhoewel het in het konijntje wel als schaduw kan "tellen".. :D

Ook een schuchter begin om ook wat te krabbelen buiten mijn tekenvlak..

Dit tangeltje toont hoe ik de basislijnen bij deze opdracht wilde plaatsen..
een soort zigzaglijnen waardoor er een landschapje ontstaat..


Een andere versie van deze uitdaging..
ik tekende een vlinder en vanuit dit figuurtje wat "stralen"
dus min of meer driehoekige tekenvlakken..
ook weer even buiten het tekenvlak..
was toen al eigenwijzeïg :D


Dit vind ik de mooiste versie..
ik ontdekte dat ik zwarte stipjes kon gebruiken als schaduw..
en ik vind het ook een mooi evenwicht tussen wit en zwart..
heb van mijn wit figuurtje weliswaar een echte gans gemaakt zie ik :D

Zie je ook het vergrootglas dat ik ergens plaatste?
Ik weet nog dat ik erg trots was op dit tangeltje :D


En nu ga ik mezelf moeten bewijzen.. ben ik erop vooruit gegaan? waaahhhhh :D

---------

Hier kan je een link plaatsen naar je online-creatie! Zo kunnen leden ten allen tijde een kijkje komen nemen want op de club blijven de creaties maar een maand staan hé! Doennn!!! :D

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen