zaterdag 19 januari 2013

BEGINNERSUITDAGING 3: BLOEMEN-ZENDALA


OEFENPATROONTJES:

Tip: bij de eigenlijke instructies zal ik vragen om min. drie van deze bloemerige patroontjes te gebruiken.. (allemaal mag ook :D).. dus je kan zelf een keuze maken!!!

1
Hanging garden: link

2
Fleurette: link

3.
Pokeleaf: link

4.
Poke Root: link

5.
Lilypads: link

6.
Verdigogh: link

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OPGAVE: 
1.
We gaan een zendala maken, dus tangelen binnen een cirkel.

Ik neem gewoonlijk een CD'tje om de ruimte af te bakenen, maar je kan een schoteltje of een kopje nemen en zo zelf de grootte van je cirkel bepalen. Gebruik potlood!

2.
Daarna delen we ons werkvlak in kleinere delen: met potlood!
TemplateBEWE3.jpg
Jullie zien dat ik de opening van het cdtje ook heb getekend. Zo weet ik ongeveer waar het middelpunt van de cirkel is want meten doen we niet hé.. Ik heb de scheidingslijnen met een lat getekend maar in feite mag het gewoon met de losse hand.. achteraf ga je toch kromme scheidingen (of helemaal geen zichtbare scheidingen) krijgen..

Bewust heb ik ook 1/4 boog van de cirkel niet getekend.. die mag je weggommen.. altijd leuk want dat geeft achteraf een speels effect.

3.
Nu begin je te tangelen.. min. drie van bovenstaande patroontjes.. de rest bepaal je zelf..

Begin dus gewoon te tangelen.. in elk vakje een ander patroontje.. je mag de vakjes in willekeurige volgorde voltangelen.. en je hoeft je niet aan de scheidingslijnen te houden.. even erover gaan met een patroontje als dat goed aanvoelt mag!

----------------------------
Hier mijn werkje van gisteren.. voorlopig nog zonder schaduw.. dat volgt bij puntje 4..
laat je niet afschrikken door het eindresultaat.. ik had in feite een tussenstandje moeten scannen zonder de achtergrondjes (zwart, bolletjes,..).. en je patroontjes mogen gerust groter worden getekend.. ik gebruikte een zwarte pen van 0,05 mm en automatisch tangel ik dan fijner (volgende keer zal ik er één van 0,1 mm nemen om het verschil te tonen)..

Je hoeft helemaal niet zoals ik tewerk te gaan.. en kan gewoon in elke "spie" je patroontjes tangelen! Mijn tangeltje is bedoeld ter inspiratie!!!!!!
BEWE3_ZonderSchaduw_Magda_Aurora.jpg
Ik bespreek de patroontjes vanaf rechts (onder het lieveheersbeestje).. en dan draai ik mee met de wijzers van het uurwerk..

A.
FLEURETTE:
Eerst cirkels getekend, daarna in potlood, de hulplijntjes (soort sterretje) en dan met een zwart stiftje de blaadjes getekend.. tussen de bloemetjes door heb ik redelijk grote bolletjes getangeld als achtergrond (het zwart kan later als je een totaalbeeld hebt)

B.
LILYPADS:
Ik teken eerst de omtrekjes (denk aan hartjes of niertjes) en draai het tekenvlak daarbij in verschillende richtingen.. hier en daar overlappen de blaadjes mekaar.. daarana pas teken ik de lijntjes in de blaadjes.. als achtergrond had ik bolletjes maar heb achteraf toch met zwart inge"kleur"d wegens te druk..

C.
Een bloempatroontje dat ik ooit ergens zag.. weet niet of er een naam voor bestaat.. eerst het bolletje, dan vier streepjes en dan vier blaadjes.. de bloemetjes worden met mekaar verbonden door zwarte kronkellijntjes in alle richtingen.. tussen de bloemetjes had ik eerst hier en daar een bolletje getekend.. achteraf hier en daar vol met bolletjes getangeld.. het zwart zeker nu nog niet toevoegen.. pas als je een totaalbeeld hebt..

D.
SANIBELLE:
Helemaal voltangelen met Sanibelle.. achteraf als je een totaalbeeld hebt kan je eventueel nog hier en daar een bloemetje vullen met bolletjes of zwart..

E.
POKE LEAF
Getangeld vanaf het midden.. hier en daar laten overlappen.. op het einde heb ik wat stengeltjes zwart gemaakt..

F.
VERDIGOGH:
In de open ruimte heb ik twee takjes verdigogh getangeld en daarna heel speels hier en daar wat POKE ROOT toegevoegd.. PokeRoot kan je ook tangelen in het zelfde vakje als POKE LEAF of ipv patroontje C

G.
AFWERKING:
- Rondom de 3/4 cirkelomtrek heb ik wat halve bloempjes getangeld met hier en daar een bibberlijntje met puntjes..
- in de punt bovenaan een takje getangeld met bloempjes en daaraan het patroontje HANGING GARDEN
- rondom Verdigogh wat bibberlijntjes met puntjes..
- naast Verdigogh een lieveheersbeestje
- omdat het zwart tussen de Lilypads wat domineerde heb ik verspreid over de tekening wat zwarte vlekken ge"kleur"d met een stiftje 0,4 mm.. de scanner is onverbiddelijk en toont fijne witte vlekjes.. achteraf kan je die nog bijkleuren.. bepaal zelf waar je open plekjes hebt die je zwart wil hebben..
- uiteindelijk heb ik bij Sanibelle ook hier en daar wat bloemetjes volgetangeld met bolletjes!
- rechts van het patroontje POKE LEAF heb ik even een extra accent gelegd door het tekenen van een dubbele omtreklijn

TIP: In plaats van zwart kan je ook een kleurtje gebruiken bv. blauw of groen of...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En hier dan de volledige afwerking: schaduw + kleur!


(klik op de afbeelding om te vergroten!)

H.
SCHADUW: ja of neen?
Altijd een twijfelgeval.. zou ik nu schaduw toevoegen ja of neen?.. door het vele zwart was ik eerst geneigd om het niet te doen.. maar uiteindelijk heb ik met een grijs viltstiftje de hartjes van de bloempjes grijs gekleurd.. het grijs werd gebruikt ofwel om lager gelegen delen aan te geven ofwel gewoon als derde kleur: zwart/wit/grijs.. als je even op de afbeelding klikt om te vergroten dan zal je zien dat ik dikwijls ook zwarte stipjes gebruik als schaduw.. vind ik dikwijls veel mooier/fijner!.. let bv op de takjes bovenaan..

I.
KLEUR: ja of neen?
En ik vond het ook ontdeugend om een enkel kleuraccentje aan te brengen.. nl rood bij het lievenheersbeestje en bij de "pakjes" aan mijn bloementakje..

Nu aan jullie om te oordelen wat het mooiste oogt mét of zonder grijs/rood.. benieuwd wat jullie gaan doen!



Klaar!

Nogmaals:
Je hoeft helemaal niet zoals ik tewerk te gaan.. en kan gewoon in elke "spie" je patroontjes tangelen! Mijn tangeltje is bedoeld ter inspiratie!!!!!!

Veulll tangelplezier!!!! 1.gif

Heb je deze uitdaging gemaakt? En heb je die online staan? Dan kan je hier linken naar je uitdaging! Dankjewel! :D. We komen dan zeker kijken en ik plaats de link ook onderaan dit blogje in de kijker!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen